Nieuws

Home » Duinzuivel valt in de prijzen: de Agrifoodpluim

Blijf op de hoogte

Duinzuivel valt in de prijzen: de Agrifoodpluim

Geplaatst 22-10-2021

De Duinzuivel Coöperatie heeft op 21 oktober 2021 van de provincie Noord-Brabant de Agrifoodpluim gekregen. Dit is een kroon op het werk van de veertien melkveehouders die in 2020 zijn gestart om een beter verdienmodel te ontwikkelen voor hun melk door er kaas van te laten maken.

Elies Lemkes-Straver, gedeputeerde Landbouw, Voedsel en Natuur, reikte de provinciale erkenning donderdag uit op het bedrijf van Duinzuivel-boer Sander Vermeer in Biezenmortel. Volgens de Brabants gedeputeerde zijn de Duinboeren een mooi voorbeeld van de meerwaarde die het oplevert als je samenwerkt. ‘Zij hebben samen een verdienmodel ontwikkeld dat niet alleen goed is voor de eigen inkomsten, maar ook beter voor het dierenwelzijn en bovendien bijdraagt aan de Brabantse natuur. De vernieuwende, toekomstbestendige aanpak van deze melkveehouders is voor ons meer dan genoeg reden om hen de Agrifoodpluim te overhandigen.’

Koeien naar buiten

Deze nieuwe aanpak brengt allerlei voordelen met zich mee. De eerste is dat de koeien naar buiten gaan: regel nummer één om mee te doen aan Duinzuivel. Dat betekende voor coöperatievoorzitter Mari van Drunen zelfs dat hij ze voor het eerst in tien jaar van stal haalde.

Mooi landschap

Met de opbrengst van de kaas verdienen de boeren bovendien een betere boterham én ze gebruiken die deels om de bestaande landschapselementen op en rond hun bedrijven in stand te houden en nieuwe te creëren. ‘We kijken wat we kunnen doen voor het landschap. Denk aan bloemenranden en kruidenrijk grasland zaaien’, vertelt Mari.

Ook leent dit concept zich om gras en koeien als fraai en (oer-Brabants!) landschapselement te behouden in de schil buiten het Duingebied.

Positieve energie

Het succes van de kaas heeft een flinke dosis positieve energie losgemaakt bij de boeren. ‘Er is niets zo leuk als een eigen product op de markt brengen,’ zegt Mari.

‘Het geeft ontzettend veel voldoening om te zien hoe klanten erop reageren. Daar zijn wij trots op. Onze kazen zijn in de directe omgeving te krijgen bij kaasautomaten, streekwinkels, supermarkten, horecagelegenheden, enzovoort. De reacties van de mensen in de omgeving zijn hartverwarmend. Zij snappen als geen ander waar deze melk vandaan komt, zij kennen het verhaal van deze melk en de kaas. We willen dat alle inwoners van dit gebied ambassadeurs worden.’

Verdienmodel voor langere termijn

De coöperatie levert niet alleen een heerlijk lokaal product, het geeft ook meer vertrouwen in de toekomst, vindt Sander Vermeer, één van de deelnemende boeren. Hij runt met zijn ouders in Biezenmortel een bedrijf met 85 melkkoeien. ‘Er komt veel af op ons als jonge boeren,’ zegt hij.

‘Deelnemen aan de coöperatie geeft mij meer vertrouwen in de toekomst, omdat ik ervan overtuigd ben dat we een verdienmodel aan het ontwikkelen zijn voor de lange termijn. Boeren willen best veranderen, als we maar een perspectief hebben. Dat hebben we nu.’